Logo Orgelkids 10Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Orgelkids verschijnt een publicatie ‘Orgel in de klas’. Hiermee presenteren we een bronnenboek met concrete lessuggesties en ideeën en een Leerplan Orgelkids, geschikt voor het onderwijs.

Een onderwijsproject moet aansluiten bij de kerndoelen, die zowel voor het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs zijn vastgesteld door de overheid. Alle beschreven activiteiten passen bij de kerndoelen, leerlijnen en competenties in leergebieden met aandacht voor: muziek, techniek en cultureel erfgoed in het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. In deze publicatie zijn die kerndoelen met passende leerdoelen uitgewerkt tot concrete lesactiviteiten voor alle leeftijdsgroepen, van kleuters tot bovenbouw voortgezet onderwijs. Het boek vormt zo een bronnenbank voor wie een eigen project wil ontwikkelen, en daarbij nauwkeurig wil aansluiten bij het ontwikkelingsniveau van kinderen en de mogelijkheden van scholen.

Leerlijnen en activiteiten Orgelkids

Op basis van de relevante kerndoelen en diverse tussendoelen, leerlijnen en competenties is een uitwerking gemaakt van allerlei mogelijke lessen en werkvormen waarin het orgel aandacht kan krijgen, zowel in de klas als tijdens excursies en concerten.

Om deze activiteiten toegankelijk te ordenen voor gebruikers is een indeling gemaakt die elk in een hoofdstuk worden uitgewerkt. Per activiteit wordt aangegeven bij welk leerdoel of competentie die aansluit. De activiteiten zijn in opklimmende stappen geordend: 1. verkennen, 2. verbreden, 3. verdiepen, 4. verbinden. Dat maakt het mogelijk om niet alleen een kortstondig project aan te bieden, maar ook op meer momenten in de schoolloopbaan op een gevarieerde manier aandacht te besteden aan dit erfgoed.

Auteur: Lydia Vroegindeweij

Omvang: circa 80 pagina’s.